Socjal media to nic innego jak sposób komunikacji w mediach społecznościowych prowadzący do interakcji. Z założenia socjal media miały być miejscem spotkań różnych osób w internetowym świecie. Początki były bardzo wzniosłe i miały za zadanie możliwość poznawania nowych osób czy grup osób oraz nawiązywanie między nimi relacji.
Akcje tworzenia takich miejsc były różnego rodzaju i w początkowym okresie rozwijania się tego rodzaju relacji powstawało ich wiele. Były to mniej lub bardziej podobne do siebie portale. Z chwilą pojawienia się Facebooka rynek został przez niego zdominowany. Jak do tej pory nikomu, pomimo wielu prób nie udało się zachwiać pozycji Facebooka. Według danych portal ten skupia około 2,5 miliarda osób na całym świecie.
Marketingowe wykorzystanie mediów społecznościowych.
W miarę rozwoju rynku mediów społecznościowych ich potencjał został zauważony przez reklamodawców. Reklamą w obrębie socjal mediów przejęły potężne agencje reklamowe. Nie oznacza to, że brak jest tam miejsca na promocję osobistą czy tworzenie tak zwanej marki osobistej.
Grupy na socjal mediach.
Administratorzy np. Facebooka umożliwiają swoim użytkownikom na tworzenie grup tematycznych. Przynależność do tego rodzaju grup zazwyczaj skupia osoby o podobnych zainteresowaniach, działaniu czy stylu życia. Dostęp do poszczególnych grup może być ograniczony lub bardzo swobodny. W celu przystąpienia do grupy na Facebooku wystarczy polubić daną grupę i automatycznie stać się jej członkiem.
Niektóre grupy wymagają akceptacji przez administratora. Dzięki tworzeniu grupy jej założyciel promuje określone działania oraz własną osobę. Uczestnicy posiadający możliwość komentowania i zamieszczania swoich treści, również w ten sposób dokonują autopromocji.
Fanpage na Facebooku.
Innym bardziej przystępnym określeniem jest strona fanowska – fanpage na Facebooku. Dzięki stworzeniu takiej strony można w sposób bezpośredni i ograniczony jedynie regulaminem organizować promocję własnej osoby, własnego produktu, własnych tekstów. Zasada działania fanpage jest bardzo podobna do grupy. Aby być na bieżąco z zamieszczanymi na nim treściami należy go polubić. Tą formę komunikacji i promocji często wykorzystują osoby posiadające własne sklepy internetowe, blogi, strony internetowe. Fanpage jest niejako zwiastunem tego co na innych działaniach internetowych jego administrator wykonuje.
Zarówno w przypadku grup jak i fanpage możliwe jest wykorzystywanie płatnych elementów reklamowych jak również korzystanie z bezpłatnego organicznego ruchu. Im większym zainteresowaniem cieszą się działania na mediach społecznościowych tym bardziej zwiększa się zasięg i automatycznie rośnie liczba osób odwiedzających daną witrynę.
Przedstawione dwa przykłady działań na portalu społecznościowym jakim jest Facebook, pokazują jedne z najskuteczniejszych działań promocyjnych w mediach społecznościowych. Ten świat rozwija się z prędkością „większą od światła” dlatego co chwilę powstają nowe możliwości autopromocji czy promocji produktów.