Wzornictwo przemysłowe to dziedzina, która jest obecnie bardzo popularna. Coraz więcej uczelni otwiera kierunki studiów właśnie dla osób zainteresowanych nabyciem wiedzy w tym kierunku. Dynamiczny rozwój gospodarki sprawia, że wzornictwo przemysłowe również bardzo prężnie się rozwija.
Wzornictwo przemysłowe łączy w sobie bardzo wiele kwestii, to nie tylko wygląd danej rzeczy ale również jej funkcjonalność czy nawet kwestie związane z ergonomią i przydatnością. Każdy z tych elementów musi być dokładnie przemyślany, często również w fazie projektowania wykonywane są różnorodne testy jak również prototypy, które mają za zadanie określić, czy projekt spełnia oczekiwania stawiane mu przez zainteresowane osoby czy firmy.
Niektóre firmy decydują się na zatrudnienie własnych projektantów, zaś stworzone przez nich projekty stają się własnością firmy. Bywa, że projekty są tak unikalne że firmy chronią je przy pomocy dostępnych narzędzi prawnych, takich jak na przykład patenty.
Jest to spowodowane między innymi tym, że stworzenie takich projektów wymaga często ogromnych nakładów finansowych, dlatego też odpowiednia ochrona jest tak istotna. W związku z rosnącym zainteresowaniem fachowcami, którzy posiadają odpowiednią wiedzę w zakresie wzornictwa przemysłowego nie dziwi fakt, że coraz więcej uczelni otwiera takie kierunki.
Studenci nabywają odpowiedniej wiedzy z różnych dziedzin, która umożliwia im projektowanie zgodnie z wymogami klienta jak również w dbałości o funkcjonalność przedmiotów. Wzornictwo przemysłowe dotyczy bardzo wielu dziedzin, mowa tutaj zarówno o meblach jak też ubraniach czy przedmiotach takich jak samochody.
Wzornictwo przemysłowe z biegiem lat zmienia się tak samo, jak zmieniają się trendy dotyczące meblowania mieszkań czy wyglądu wielu przedmiotów użytkowych. Często to właśnie nowe projekty i pomysły wyznaczają nowe trendy, zwłaszcza jeśli są bardzo nowatorskie. Obecnie powstaje także coraz więcej firm, których domena jest wyłącznie wzornictwo przemysłowe i spełnianie oczekiwań zgłaszających się do nich klientów.