Young business people using laptop sitting on meeting

Czy organizowanie eventów to dobry biznes?

Eventy są ciekawym zjawiskiem społecznym. Gdzie się nie obejrzymy, organizowane są różne wydarzenia związane z przeróżnymi dziedzinami – życie, zainteresowania, polityka. Wydarzenia te dzielą się również pod względem czasowym czy organizacyjnym na cykliczne lub jednorazowe. Ale czy przynoszą one dobre zyski dla organizatorów?

Organizowanie eventów wiąże się z wkładem dość dużych pieniędzy, często z własnej kieszeni organizatorów. Trzeba przecież zaaranżować miejsce, ludzi, wystawców, ochronę, pomoc medyczną, a nawet osoby odpowiedzialne za pożywienie.

Aby ucinać koszty, organizatorzy często decydują się na ruch niepłacenia wystawcom za ich zaangażowanie. Ludzie, którzy chcą wystawić swój, załóżmy, sklep, robią to bez pewności, że pieniądze za które swoje miejsce wykupili się zwrócą. Zaliczki te i tak nie są szczególnie wysokie, ale pozwalają one pokryć część kosztów związanych z organizacją. Eventom korzyść ze współpracy z wystawcami przynoszą też ich zarobki, ponieważ płacą oni wcześniej ustalony procent dochodów.

Niektóre eventy, szczególnie te małe lub niszowe na rynku, decydują się na zaangażowanie uczestników wydarzenia i rekrutowanie ich na tzw. „helperów” czyli pomocników. Dostają oni darmowe wejściówki (często nawet z miejscem do spania, jeżeli impreza trwa kilka dni), jednak nie mogą w pełni korzystać z eventu, gdyż zazwyczaj zajęci są pilnowaniem porządku. Wszystkie koszty wydarzeń pokrywane de facto z kieszeni odwiedzających, a im ich więcej, tym lepiej dla organizatorów.

Zdarza się jednak, że zarobki będą zbyt niskie i organizacja bądź stowarzyszenie musi samo pokryć dziurę, która powstała. Powodów takich może być wiele – za mało uczestników, niedogodna lokalizacja, nieciekawe atrakcje lub jak pokazują nam ostatnie wydarzenia – sytuacje kryzysowe, które generują największe straty.

Organizowanie eventów jest dość lukratywnym, jednak niepewnym zajęciem. Nowi organizatorzy mają dość ciężki orzech do zgryzienia, ponieważ w tym momencie rynek jest już ustabilizowany i trudno wbić się w odpowiednie dla siebie miejsce. Jeżeli jest się zdecydowanym i zapartym na osiągnięcie sukcesu w tej gałęzi, wystarczy znaleźć lukę w systemie i odpowiednio ją wykorzystać. Pokaźne zarobki przyjdą jedynie z czasem.